Vi fick uppdraget att ta fram grafisk profil och kommunikationsmaterial till det nystartade företaget Forsberg Fager som drivs av Lotta Forsberg och Emma Fager. De erbjuder föreläsningar och webbutbildning i anknytningsteori för företag och organisationer. Deras målgrupp är yrkesverksamma socialarbetare och familjehemsföräldrar.
Detta är den främsta symbolen för Forsberg Fager och ska finnas med i allt kommunikationsmaterial. Logotypen ska fungera i alla situationer. Därför har vi tagit fram flera varianter. I första hand används den flerfärgade som vilar på en blå bakgrund och när bakgrunden är vit eller ljus används den enfärgade mörkblå. Mot bildbakgrunder eller den röda profilfärgen används vit logo. För att öka läsbarheten i små format har vi gjort separata versioner optimerade för kvadratiskt och cirkulärt utförande.
När vi tog fram färgtemat arbetade vi med referenser från progressiva högskolor och universitet samt psykologer och sociala verksamheter. Det slutade i ett lekfullt tema med många färger. För att temat ska uppfattas seriöst och balanserat används accentfärgerna sparsamt var för sig.
Med flera rubrikstilar ges stora möjligheter att anpassa typografin efter produkt. Här finns utrymme för både klassiska dokument och mer lekfull, intressant och engagerande grafisk design.